KLIK! KLIK!

L.O.V.E

L.O.V.E
is forever!

...

selamat datang ke blog budak baek!

...

Usaha..

Berkadar terus ngan kejayaan…

Kater orang,

Makin tinggi kiter panjat,

Makin sakit ler bile kitr jatuh….

Tapi aku kater,

Xkire r tinggi maner aku panjat, pastu jatuh!

Jatuh lagi, jatuh lagi…

N xkire sakit mane pon,

Aku mesti bangun,

N panjat balek!!

Sebab……….

Kalo xpanjat, biler nk smpai kt atas beb!

Sooooo, panjat jer!!!!

Thursday, March 24, 2011

jom masak kueteaw kungfu!

******
okeh! ai nie kite maen2 masak2 keyh.

menu hari neh: kueteaw kungfu spesel
saje jek tmbah spesel nk bg effect waw~ ekeke


bahan-bahan:

untuk kueteaw
1- mestila kueteaw (2bungkus utk mkn 6org)
2- telur (aku agak2 5bijik la)
3- serbuk lada hitam
4- sedikit garam

untuk kuah
1- sawi pak choi, carrot, kobis bunga (kalo xde, sayur ijau laen pon boley. xde paksaan.)
2- udang, ayam. (nak tmbah lauk laen cam sotong ke, boley jek. lg byk lg meriah)
3- tepung jagung (secukup rasa)
4- bawang putih
5- sos tiram (secukup rasa)
6- air rebusan ayam
7- garam secukup rasa
8- air

laen2
1- limau nipis. cili, bawang goreng (untuk hiasan & penambah rasa)
2- minyak


memula panaskan air,
pas2 rendam kueteaw sampai lembut.
pas2 toskan.

potong udang kecik2 (potong 2)
aku msk ngan udang jek. kalo ada lauk laen boley jek tmbah.
sotong ke..
tp udang lg sdapla sbb ada rasa manis2 sket.

potong sayur kecik2 gak.
ketok bwng putih.

rebus ayam.
pas2 potong ayam kecik2. amek isi jekla.
air rebusan tu jgn buang.
byk org byk cara. aku rebus dlu ayam.
kalo xnk rebus dlu pon xpe, tpulang keh~

memula kite wat kuah dye dlu keh.

panaskan minyak.
pas2 masuk bwg putih smpai bau wangi. bukan sampai bau hangit keh.
pas2 masukkn lauk2. (udang, ayam)
kalo ada lauk laen boley jgak tmbah.

pas2 masukkn air rebusan ayam td.
air terpulangla, kalo nk kuah byk msuk la byk sket.
aku wt pon ikot suka ati aku jek. hoho
pas2 msukkn sayur2 td.

pas2 masukkan tepung jagung.
tepung jagung kacau ngan air dlu lam bekas laen
sbb t kalo masuk tepung tros dye akn berketol2.
kalo nk pekat, tmbahla tepung jgung byk sket.
aku pon suke kalo pekat.
pas2 msukkn sos tiram dan garam secukup rasa.

utk kueteaw plak.

kueteaw yg da toskan td gaul ngan telur.
petua dr kakak aku, telur pecahkn lam bekas laen dlu.
kot2 la telur 2 da busuk ke kan
.. hehe
seeloknya gaul telur ngan kueteaw 2 setakat yg nk goreng jekla.
sbb kalo da gaul kueteaw ngan telur tp simpan, t kueteaw jd kembang.
pas2 tambah sket serbuk lada hitam ngan garam secukup rasa..


gaul2 dgn lembut n penoh kaseh syg keh. haha
air tgn 2 yg penting. kalo yg da kawen 2 elok mskla salu yek. t laki lari~ hoho

pas2 gorengla. pe lg.
lg 1, myk 2 kena menten jek. jgn tlalu byk n jgn tlalau sikit.
besenye aku wt myk lam 2sudu jek.
t myk da bkurang lam kuali, tambah g~
kuteaw plak jgn msukkn byk tros lam kuali.
msukkan segenggam jek ckup.
t kang kueteaw 2 xjadik plak..

goreng.. dgn penoh perasaan n kaseh syg keh. br sdap~ wahaha

goreng sampai garing pas2 angkat msuk pnggan la. pe lagi.

tara~~~ hehe
pas2 msukkn kuah yg da msk td atas kueteaw td.
pas2 ltak bwg goreng ats 2.
n perah limau nipis.
peerrgh! lg pedas n masam, lg sdap weh!


juri tgh rasa~ hehe

chef pon nk rase gak~ hoho

keh. selamat mencube!
t kite maen masak2 lg yek! =D

tata!

******

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

aku xtaw pe neh tp klik jelah! hoho